Organisatie & financiën

Wanneer je overloopt van de goede ideeën voor het inzetten van cultuureducatie op jouw school, is het misschien wat minder spannend om na te denken over organisatie en financiën. Dat is echter wel van groot belang. Om je op weg te helpen, biedt deze pagina goede handvatten.

Kijk bijvoorbeeld onder het kopje inspiratie voor voorbeelden van taakomschrijvingen van ICC’ers en jaarbegrotingen. Of bekijk onze tips voor fondsenwerving en financiering. Bij ‘Meer lezen’ vind je een aantal hoofdstukken uit onze methode voor ICC’ers, onder meer over geldbronnen, samenwerkingsverbanden en communicatie. Ook bieden we werkvormen die je kunnen helpen om je ideeën over organisatie en financiën te concretiseren. Onze materialen, zoals een format voor een begroting, kunnen je daarbij helpen.

  • Waak ervoor dat je niet de enige op school bent die cultuur trekt. Definieer samen waar het nog anders of beter kan en ga samen onderzoeken. Betrek collega’s. Wat er in de klas gebeurt is leerkrachtafhankelijk, ook met cultuureducatie. Dat kan niet 1 ICC-er voor alle klassen weten. Het moet iets van ons allemaal zijn en niet van 1 iemand.

  • Begin klein, met voorbeeldenlessen en pilots, of met 1 vakgebied. Ga later pas uitwerken naar meer lessen en/of vakgebieden.  
  • Als het goed is zorgt de nieuwe plek voor tijdsbesparing. Is dat niet het geval, dan is het niet de juiste plek. Evalueer daarom aan het einde van volgend schooljaar goed en kijk of het niet extra aanvoelt. Is dat toch het geval, dan klopt de plek niet en probeer je cultuureducatie ergens anders aan te haken.

  • Zie je de doorgaande lijn niet? Je kader zijn de kerndoelen, maar dat moet je wel volgen. De plek die je gekozen hebt zorgt ervoor dat het vakgebied waar je aanhaakt (WO, SOVA, alles-in-1) de doorgaande lijn is. De culturele activiteiten hangen daar aan vast, zijn ondersteunend voor het behandelen van leerstof uit lijnen uit het curriculum (lesstof verrijken en deels vervangen met cultuureducatie). Dit ga je bijhouden. De culturele activiteiten kan je gaan vastleggen in een online volgsysteem. Je geeft aan welke activiteit het was en welke doelen je hebt gehaald. Zo maak je vanzelf ook lijn in je cultuureducatie. 

Materialen & werkvormen

Om je op weg te helpen met het maken van een goede begroting, taak- en rolverdeling vind je hier een aantal handige materialen.

Meer lezen

Hier vind je alle informatie over budgetteren en begroten, het maken van een taakverdeling, samenwerkingsverbanden en communicatie.

Inspiratie

Op zoek naar voorbeelden of tips over het opstellen van een begroting of het maken van een taakomschrijving voor ICC’ers? Hier zit je goed.